top of page
  • Writer's pictureמור נבון -רפואה טבעית

על מרווה ועל אזוב ומה שביניהם ....

החיבור שלי לצמחי המרפא הארץ ישראלים הוא חיבור עמוק וטוב . הצמחים הללו אשר גדלים בחצר ביתנו , הריחות שלהם מספרים סיפורים על בית והטעם שלהם ערב לחיך והם מרגישים מחוברים לארץ ממנה באנו.

למרות היותי מטפלת בצמחים סינים , המשיכה העזה שיש לי לצמחי המרפא המקומיים היא גדולה מאוד. הצמחים הללו שחלקם גדלים ככה בפשטות בבר במעזבות , חלקם בשמורות טבע יפיפיות וחלקם בשגרת הגינה , גרמו לי להתאהב ולחקור כל פעם מחדש אחר מה שנמצא ממש מתחת לאף.

אז המאמר הזה כולו מוקדש לשני צמחים שבתפריט היומי שלי-מקווה שגם אתם תרצו להכניס אותם לשם!


בתמונה : אזוב


מרווה :

ברפואת הצמחים נחשבת המרווה לצמח עדין המותווה בעיקר לטיפול מקומי בדלקות גרון, להפרעות עיכול ולטיפול בתסמינים של גיל המעבר וחוסר איזון הורמונלי. למרווה יכולת לחטא ונוגדת כאבים ועוזרת להורדת דלקת. השימוש הוא בעלים ויש לה יכולת לייבש לסופח.

אז איך אני משתמשת בה?

1. חליטה

2. לעיסה של עלים בזמן דלקות חניכים

3. ייבוש עלים ושימוש כקטורת



בתמונה: חליטת מרווה


אזוב :

או ידוע בתור ״זעתר״ בפי ערבי ישראל. זהו הצמח התבלין העיקרי בתערובת הידועה ״זעתר״( אך הכוונה לתערובת תבלינים, הוא לא עומד לבדו).

אבותינו הכירו את האזוב כצמח תבלין ומאכל, צמח פולחן ומרפא . הוא משמש לטיפול בכאבי בטן, בחילות, הצטננות, כאבי אוזניים, שיעול, כאבי ראש, תולעים בבטן, אקזמה, דלקות חניכים .

אז איך אני משתמשת בו ?

1.חליטה לטיפול בכאבי בטן , בחילות ובעת מחלות חורף.

2. אינהלציה של מים רותחים עם אזוב ולנשום את האדים בליווי שמן אתרי אקליפטוס (2 טיפות). לטיפול בצינון ואף סתום .

3.כף שמן תשרית -אזוב ביום: לסובלים מכאיב בטן, בחילות ושיעול חזק. עיסוי עם השמן ברקות מסייע בהפגת כאב ראש.

איך מכינים שמן תשרית על זה בכתבה הבאה:

https://www.mormedical.info/blank-1/פסטיבל-צמחי-המרפא



וכמה מילים על משפחת השפתניים – זוהי משפחה ענפה בארצנו שהרבה מצמחי המרפא כלולים בה : מרווה , אזוב , טימין/קורנית , רוזמרין, לבנדר , זוטה לבנה , נענע משובלת, מליסה רפואית ועוד.

כמה מילים על המשפחה המקסימה הזו , היא נקראים שפתניים בשל צורת הפרח המיוחדת שלהם שמזכירה שפתיים. המבנה הזה הוא לא סתם , הוא מכשיר האבקה משוכלל אשר מנצל כל הזמנות של ביקור של חרק ,ובעיקר דבורים בפרח , והפח הופך למכונת האבקה משוכללת במיוחד.



בתמונה: פריחת המרווה


רוצים לשמוע עוד על צמחי מרפא? ללמוד איך להשתמש בהם בשגרת היום-יום שלכם?

מוזמנים להצטרף לקורס צמחי מרפא שנפתח באביב הקרוב ביער מאכל דרום תל אביב !




התוכן בדף זה משמש לצרכי מידע בלבד והוא אינו משמש כעיצה רפואית או תחליף להתייעצות/טיפול עם מומחה/רופא. נשים בהריון, מניקות, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות ו/או הנוטלים תרופות יש להיוועץ ברופא או בעל מקצוע בטרם צריכה/שימוש.

275 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page