top of page
  • Writer's pictureמור נבון -רפואה טבעית

אנטי -אוקסידנטים: מה זה? ולמה כולם מדברים על זה?

Updated: Jan 9, 2019



עולם התזונה והבריאות מלא בטרנדים , סלנג , והדבר החם הבא...

במאמר זה אני אסביר קצת ואבהיר מה זה אנטי-אוקסידנטים , מה החשיבות שלהם , ומאיפה צורכים אותם -ללא עזרים של תוספי תזונה !

אני מאמינה גדולה ב״היו מזונתייך-תרופתייך״. וכן , בשעת הצורך עולם הצמחי מרפא והתוספי תזונה יכול להוות ערך רב , אבל ליטול סתם ככה תוספי תזונה שהם אנטי-אוקסידנטים -זה ביזבוז מוחלט של כספכם!


אז קודם כל -תרגום ! אנטי-אוקסידנטים . פירושם בעברית זה נוגדי חימצון .


מה זה החימצון הזה ,ולמה צריך להיות לזה ניגוד ?


אז ככה , גופנו בתהליכים מטבוליים טבעים מייצרים רידקלים חופשים , בנוסף . אנחנו חיים בסביבה שפולטת המון רעלים וזוהמה ומכניסים דרך הנשימה , אכילה ,העור עוד רדיקלים חופשיים . הרדיקלים הללו ( לא ,הם לא באו מהמידברן ...) הם מולקולות לא יציבות ששואפת להגיע לאיזון על ידי כך שהם לוקחים מולקלה של חמצן ממולקלות יציבות ,ובכך מחמצנות אותן ופוגעות בתיפקודם הרגיל . הרדיקלים החופשים עלולים לתקוף חלבונים , שומנים , פחמימות וחומצות גרעין . פגיעה במבנה התא עלולה לגרום למוטציה בתא ולהתחלת תהליך סרטני .

ולכן רדיקלים חופשיים נחשבים למסרטנים ואילו נוגדי החימצון נחשבים לאנטי סרטניים .


אז מי הם אותם אנטי-אוקסידנטים מופלאים שמצילים את גופנו ממש כמו סופרמן ביום בהיר?


אז הנוגדי חימצון הנפלאים שלנו -פשוט מקריבים את גופם לרדיקלים החופשים . במקום שהרדיקל יתקוף תא חיוני בגופנו , הוא נצמד לאנטי אוקסידנט ,וכך מונע את הפגיעה של הרדיקל החופשי בתאי הגוף. נוגדי החמצון בולמים את שרשרת התגובות שמשחררת בגוף רדיקלים חופשיים, תרכובות ומולקולות בלתי יציבות שמשבשות את הפעילות התקינה של הגוף ופוגעות בתאים שלנו.


הגוף שלנו מייצר תרכובות נוגדות חמצון מכמה סוגים בכוחות בעצמו, אבל אנחנו בהחלט יכולים לעזור לו ולהוסיף לתזונה שלנו מאכלים עשירים בנוגדי חמצון מגוונים, שישמרו על תאי גופנו מפני הרדיקלים החופשיים שתוקפים אותם. ישנם תוספי מזון רבים שמתהדרים בתכולת נוגדי חמצון גבוהה, אבל מקורות מלאכותיים שכאלו מיותרים ויעילותם מוטלת בספק ויש שיטענו שהיא גם מזיקה- ולכן עדיף לצרוך נוגדי חמצון מהתזונה:

הנה חמישה מופלאים שעשירים בנוגדי חימצון:


( בעצם כל הפירות והירקות מכילים בכמות מסוימת נוגדי חימצון . לכן תזונה עשירה בהם מסייעת לגופנו לקבל את כל המינרלים , ויטמנים , סיבים שהוא זקוק -אבל זה כבר סיבה למסיבה ולמאמר אחר.)


1. אוכמניות ופירות יער : הצבע הסגול-כחול המהמם הזה . פשוט לקחת חופם שלהם ולשים בשייק בוקר שלנו , להכניס אותם עם חסה וירוקים , ולבלנדר את הכל ויש לכם סופר -שייק עם כל תארי הבריאות האפשריים!


2. גוג'י ברי : זהו בעצם פירותיו של אטד הסיני , הוא צמח מרפא פופולרי ושימושי ברפואה הסינית . והוא נמצא כיום בישראל בכל חנות טבע . הטריק החשוב הוא להשרות את הגוג׳י ברי במים חמים 10 דק׳ לפני שאוכלים אותו . ככה הם גם יותר טעימים וגם כל הויטמנים והנוגדי חימצון זמינים לגופנו .


3. עגבניות : ליקופן ,ליקופן ,ליקופן ! עגבניות תמר / שרי / רגילות . לא חשוב העיקר הליקופן . שמצוי גם באבטיח במידה רבה . זה מה שמעניק לעגבניה את צבעה האדום העסיסי .העגבניה הוא ממשפחת הסולניים , משפחה שיש לה מערכת יחסים מורכבת עם העולם הבריאות . לאנשים מסוימים הסולניים אינם מטיבים עימם . אך הנה הפיתרון - לבשל את העגבניה ! מדוע ? כך גם זמינות הליקופן עולה ככל שמבשלים את העגבניה , והחומר שנקרא סולן שהוא יכול להוות רעלן במקרים מסוימים והוא מצוי בעגבניה נהרס בבישול!

אז רוטב עגבניות אמיתי (לא רסק מעובד ) זה גם טעים וגם סופר-בריא .


4. קקאו : הקקאו הוא סופר -פוד , עשיר באנטיאוקסידנטים . אז עכשיו כל אוהבי השוקולד נושמים נשימת הקלה , שבעצם כל אכילת השוקולד שלהם היא בריאה . אבל זאת לא כוונת המשורר! נתחיל מזה שקקאו הוא מר מאוד , השוקולד שרובנו אוכלים עתיר בסוכר (עכשיו תביטו ברשימת מרכיבים ותראו ) , ולמעשה הרבה פעמים זה ממרח בטעם שוקולד -ולא קקאו אמיתי . סופר פוד של קקאו זה או לקנות את אבקת הקקאו ולהכין משקה קקאו חם או חבילות שוקולד של 80 אחוז קקאו ומעלה . מתחת לזה זה סתם לעבוד על עצמכם בעיניים .


5. ברוקולי : איך אפשר שלא לחבב את הירק הזה ? הוא בצבע ירוק עז ונראה כמו מלא עצים קטנים . הברוקולי טומן בתוכו לא רק כמות גדולה של נוגדי חימצון ,אלא גם ויטמין c ( שהוא נוגד חימצון חזק ) וסיבים תזונתיים . יש לברוקלי איכות מניעה ומנקה , ויש בו הרבה סידן . אני ממליצה לאדות את הברוקולי ,זוהי השיטת בישול שהכי שומרת על תכולת הויטמנים והמינרלים של הירקות .


אז איזה נוגד חימצון תבחרו להוסיף לתזונה שלכם היום ?



למידע נוסף והתייעצות חינם :


מור נבון -רפואה אישית . 054-5730083



התוכן בדף זה משמש לצרכי מידע בלבד והוא אינו משמש כעיצה רפואית או תחליף להתייעצות/טיפול עם מומחה/רופא. נשים בהריון, מניקות, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות ו/או הנוטלים תרופות יש להיוועץ ברופא או בעל מקצוע בטרם צריכה/שימוש.

32 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page